Firmy posiadające odłożony kapitał na działalność inwestycyjną decydują się bardzo często zamiast zmodernizować posiadane maszyny lub powiększyć produkowany asortyment na zdywersyfikowanie działalności, a więc wejście na zupełnie inne rynki zbytu. Działalność tego typu jest bardzo ryzykownym krokiem, gdyż firma nigdy nie ma pewności, czy kadra zarządzającą będzie posiadała odpowiednie umiejętności do podjęcia innego rodzaju działalności. Każda branża związana jest z odrębnymi zasadami oraz warunkami dlatego też posiada ona odrębne wymogi. Różna jest także specyfika klientów oraz ich preferencji. Dywersyfikacja działalności związana jest koniecznością ponoszenia bardzo dużych nakładów, lecz posiada szereg bardzo korzystnych zalet. Przede wsyztskim zmniejsza ryzyko prowadzonej działalności poprzez niwelowanie skutków ewentualnych kryzysów. Jeżeli w danej gałęzi dojdzie do zmniejszenia popytu przedsiębiorstwo nie przestanie istnieć, gdyż dzięki rozszerzeniu działalności będzie generowało zysk. Dywersyfikacja to także możliwość na wzmocnienie marki przedsiębiorstwa. Jeżeli dotychczasowa działalność związana była z istnieniem firm o ugruntowanej pozycji na rynku bardzo ciężko było przebić się innym organizacjom i zdobyć znaczący udział w rynku. Nowe działania oraz nowa branża to zupełnie nowe możliwości. Bardzo często przedsiębiorstwa posiadające szeroki asortyment w swojej ofercie są firmami globalnymi, a więc prowadzącymi działalność nie tylko na terenie jednego kraju.
Menedżerowie maja wówczas możliwość zdobycia nowego doświadczenia, gdyż wymagane są zupełnie inne umiejętności w przypadku zarządzania przedsiębiorstwem działającym w jednej gałęzi na jedynie na terenie kraju macierzystego, a firmą, która oferuje szeroki asortyment w wielu krajach. Taki sposób prowadzenia działalności jest polecany przez wielu specjalistów z dziedziny zarówno zarządzania jak i również ekonomii. Ich zalecenia pozwalają na przeprowadzenie procesu wchodzenia na nowe rynki w sposób przemyślany oraz zaplanowany. Takie działania nie powinny być podejmowane pochopnie w związku z tym wymagana jest gruntowna analiza branży, a także jej otoczenia.