Komunikacja marketingowa to interaktywny dialog miedzy firmą i jej klientami, jaki następuje w trakcie realizacji działań poprzedzających sprzedaż, w trakcie sprzedaży, konsumpcji oraz po konsumpcji. Plany marketingowe muszą dokładnie wyjaśniać w jaki sposób za pomocą opracowanych strategii marketingowej będzie ona prowadzona.
Konieczne staje się zadanie sobie pytania: Jak klienci mogą dotrzeć do nas? A nie tylko: Jak możemy dotrzeć do naszych klientów?
Istnieje szereg platform komunikacji. Dzięki zmianom w technologii istnieje ich obecnie o wiele więcej niż w przeszłości. Zmniejszył się również koszt komunikacji, co zachęca coraz więcej firm do przejścia z komunikacji masowej do bardziej ukierunkowanej, prowadzącej z kolei do indywidualnego dialogu. Przy czym np. rozważając czy ująć komunikację w mediach społecznościach w ramach obowiązkowego elementu zawartego w planach marketingowych, warto wziąć pod uwagę że nie są one wbrew pozorom darmowe.
Skuteczne działanie w mediach społecznościach wymaga czasu – bardziej skuteczne wymaga zaangażowanie grafika – który będzie przygotowywał zdjęcia i elementy graficzne do udostępnienia np. na Facebooku. Umówmy się jednak, że bez specjalistycznej pomocy ze strony doradcy marketingowego lub interim managera firma jest nastawiona na wiele trudności, z którymi często nie będzie wiedzą jak sobie poradzić. Zamiast marnować czas i tracić czas na błędy – lepiej wynająć odpowiednią osobę.
Oczywiście wtedy na początku firma zapłaci trochę więcej, jednak szybko je się to zwróci w postaci braku zmarnowanych pieniędzy na nieskuteczne działania czy brak odpowiedniego zarządzania działaniami marketingowymi, które spowoduje dublowanie się zasobów – a w istocie ich tracie.
Powszechne platformy komunikacji marketingowej, które plany marketingowe mogą wykorzystać to:
Reklama
Zwykle najkosztowniejszy element komunikacji marketingowej w planie marketingowym
Reklamy drukowane i emitowane
Materiały reklamowe dołączane
Materiały reklamowe insertowane
Filmy
Broszury i foldery
Plakaty i ulotki
Informatory
Reprodukcje reklam
Tablice reklamowe
Znaki wystawowe
Ekspozycja w miejscu sprzedaży
Materiały audiowizualne
Symbole i logo
Promocja sprzedaży
Może nie kosztować dużo, ale warto uważnie przemyśleć jej wystąpienie w planie marketingowym.
Konkursy, gry, zakłady, loterie
Nagrody i prezenty
Próbki
Targi i wystawy przemysłowe
Wystawy
Pokazy
Kupony
Rabaty
Nisko oprocentowane finansowanie
Rozrywka
Wymiana starego towaru na nowy za dopłatą
Programy lojalnościowe
Sprzedaże wiązane
Public Relations
Rozmowy z dziennikarzami nic nie kosztują, budowa relacji z nimi zajmuje czas – w planie marketingowym powinna być o tym odpowiednia wzmianka.
Pakiety informacyjne dla prasy
Przemówienia
Seminaria
Raporty roczne
Finansowe wspieranie działalności dobroczynnej
Sponsorowanie
Publikacje
Komunikacja społeczna
Lobbing
Identyfikacja wizualna
Czasopisma firmowe
Imprezy
Sprzedaż osobista
Pukanie od drzwi do drzwi powoli wychodzi z mody – warto jednak brać pod uwagę, że w tym punkcie nie chodzi tylko o to.
Być może w planie marketingowym warto przeznaczyć trochę czasu na przeszkolenie personelu odpowiedzialnego za sprzedaż lub wdrożenie CRM-a (jeśli firma nadal go nie posiada)
Prezentacje oferty
Spotkania handlowe
Programy motywacyjne
Próbki
Targi i pokazy handlowe
Marketing bezpośredni
Najlepiej widać jego skuteczność w marketingu b2b pod podstacją telemarketingu – to najlepszy sposób na zdobycie klientów – oczywiście jest też jednym z najtrudniejszych i bez odpowiedniego przygotowania, skryptów telemarketingowych i samozaparcia – nie ma co zaczynać, raczej w ten sposób można wtedy zaszkodzić firmie niż jej pomóc.
Katalogi
Reklama bezpośrednia
Telemarketing
Zakupy drogą elektroniczną
Zakupy telewizyjne
Reklama przesyłana faksem
Reklama elektroniczna
Reklama głosowa
Komunikacja marketingowa w strategii marketingowej firmy wykracza jednak poza platformy wymienione powyżej. Stylistyka i cena produktu, kolor i kształt opakowania, zachowanie i ubiór sprzedawcy, wystrój sklepu, papeteria firmowa – wszystko to komunikuje coś nabywcy.
Każdy kontakt z marką dostarcza wrażenia, które może wzmocnić lub osłabić postrzeganie firmy przez klienta.
Plany marketingowe i zawarte w nich strategie marketingowe powstają, aby cały marketing mix był zintegrowany. Dzięki temu możliwe jest zapewnienie spójnego komunikat i strategiczne pozycjonowanie marki.